Grzyby marynowane – właściwości i zastosowanie

Wśród wielu ludzi panuje niesłuszne przekonanie o niskich wartościach odżywczych grzybów. Nic bardziej mylnego, te popularne dary lasu wykazują wiele właściwości prozdrowotnych. Podpowiadamy, dlaczego warto jeść grzyby marynowane.

Grzyby marynowane – właściwości

Leśne grzyby są cienione głownie ze względu na charakterystyczny smak i aromat. Popularne i liczne w polskich lasach podgrzybki, borowiki, kozaki czy też kurki cieszą się popularnością od setek lat. Częstym sposobem na ich przygotowanie do spożycia jest marynowanie. W ten sposób można je przechowywać przez dłuższy czas, zapewniając sobie zapasy ulubionych gatunków, stanowiących zarazem cenne źródło składników odżywczych. Grzyby marynowane do kupienia w sklepie ze zdrową żywnością stanowią bardzo dobre źródło białka, cechującego się wysoką zawartością lizyny. Ponadto w ich skład wchodzą składniki mineralne, takie jak: fosfor, żelazo, wapń i magnez. Zawierają też witaminy A, B, D i PP, które wpływają korzystnie na pracę układu krwionośnego i nerwowego. Spożywanie grzybów owocuje poprawą samopoczucia, zwiększoną odpornością i zmniejszaniem poziomu złego cholesterolu. Ze względu na dużą zawartość błonnika te marynowane produkty mają korzystny wpływ na pracę układu pokarmowego.

Zastosowanie grzybów marynowanych

Istnieje szereg sposobów na wykorzystanie intensywnego smaku grzybów marynowanych. Dużą popularnością cieszą się sałatki z ich dodatkiem, w których można wykorzystać, np: kurczaka, ogórka kiszonego, kukurydze i jajko. Innym pomysłem na wykorzystanie omawianych marynat jest podawanie ich z pieczonym mięsem, co skutecznie odmieni i wzbogaci smak potrawy. Grzyby w occie stanowią świetny dodatek do sosu tatarskiego, który jest szybki i łatwy w przygotowaniu.

Grzyby można marynować na wiele sposobów, łącząc je z różnymi warzywami. Najpopularniejsze towarzyszą im marchewka, cebula lub papryka, które również nabierają charakterystycznego, intensywnego smaku. Należy pamiętać, że grzyby marynowane są ciężkostrawne i nie powinny być podawane dzieciom do 7 roku życia oraz osobom z wrażliwym układem pokarmowym.

 

Grzyby marynowane- czy są zdrowe?

Przetwory to podobno specjalność naszych babć. Lata, jakie spędziły na zamienianiu warzyw, owoców oraz grzybów w przetwory sprawiły, że przetwory stały się poniekąd domeną tradycyjnej babci. Przetwory jednak można spotkać nie tylko w babcinej spiżarni, ale też w sklepie. Po czym rozpoznać przetwory o wysokiej jakości oraz czy grzyby marynowane (https://www.bee.pl/9134-grzyby-marynowane) mogą być zdrowe?

Przetwory – na co warto zwrócić uwagę podczas ich wyboru?

Przetwory powstają zazwyczaj przez ugotowanie i zamarynowanie wybranej rzeczy. Mogą to być warzywa, ale też grzyby. W słoiku, w którym znajduje się przetwór, można przeważnie znaleźć nie tylko daną zamarynowaną rzecz, ale też przyprawy, które mają za zadanie nadać świetnego i wyrazistego smaku. Do takich przypraw zalicza się przeważnie czosnek, cebula, ale też pieprz, ziele angielskie czy koperek. Takie przyprawy nadają zalewie intensywnego smaku oraz aromatu. Jeżeli chodzi o marynowane grzyby, to również są one marynowane w takich przyprawach. Wybierając grzyby, warto zwracać uwagę na skład, to właśnie tam można znaleźć informację na temat tego, jakie przyprawy zostały użyte do przetworu.

Czy grzyby marynowane są zdrowe?

Niektóre osoby mogą mieć wątpliwości co do tego, czy grzyby marynowane są zdrowe. Jednak by odpowiedzieć sobie na to pytanie, warto przyjrzeć się samemu procesowi marynowania. Otóż marynowanie to proces, który zachodzi bez udziału konserwantów oraz sztucznych substancji. Jest to zatem proces zupełnie naturalny. Wybierając grzyby marynowane, nie trzeba martwić się o zawartość sztucznych dodatków. Wszystko, co znajduje się w słoiku, pochodzi prosto z natury. 

Do czego można dodać grzyby marynowane?

Grzyby marynowane można spożywać samodzielnie, bez żadnych dodatków. Jeśli jednak ktoś chce dodać je do potrawy, to warto wiedzieć, że stanowią one  podstawę do sosu tatarskiego. Jest to świetny dodatek do mięs, ale można też samemu eksperymentować w inny sposób w kuchni. Grzyby stanowią świetny dodatek do wielu rzeczy, warto je samemu odkryć i polecić znajomym.

 

Owoce lasu na świątecznym stole

Podgrzybki, borowiki, koźlarze, maślaki i wiele innych.Zbierane w sezonie letnio-jesiennym przez całe rodziny, grzybiarstwo to przecież prawie polski sport narodowy. Jedne rosną licznie w jednym miejscu, za innymi trzeba się zwyczajnie sporo nachodzić. Ich wysypy pojawiają się także w różnych porach sezonu, więc chcąc zrobić ich urozmaicony zapas, musimy się liczyć z paroma wyprawami do lasu lub po prostu zakupić grzyby u innych zbieraczy lub w sklepach.

Do czego można ich użyć?

Świetnie nadają się jako dodatek do mięs, sałatek i wigilijnych potraw, ale też jako kluczowy składnik uszek, pierogów i zupy grzybowej. Prawdziwki i borowiki wzbogacą smak barszczu białego, czy też kapusty z grzybami. Jako grzyby marynowane, są często serwowane również jako zagrycha do alkoholu, najczęściej czystej wódki, która podczas dni świątecznych nierzadko gości na naszych stołach.

Jakie grzyby do marynaty?

Ilu ludzi tyle gustów. Jedni cenią sobie zwartą formę i szlachetny smak borowików i podgrzybków, inni decydują się na aromatyczne maślaki, które w sezonie najłatwiej nazbierać. Nie brakuje również amatorów koźlarzy, opieniek czy choćby kurek. Każdy grzyb zachowa się w marynacie nieco inaczej, niektóre z nich potrafią nawet zmienić kolor-to zupełnie normalne, nie należy się tym przejmować.

Do marynaty najlepiej nadają się owocniki młode i zdrowe. Należy pamiętać, aby przed włożeniem ich do słoików i zalaniu zalewą cukrowo-octową dobrze je oczyścić. Jeśli mamy choćby najmniejsze wątpliwości, czy zebrany przez nas grzyb jest jadalny, należy zasięgnąć porady bardziej doświadczonego grzybiarza, lub po prostu odrzucić podejrzany grzyb. Na potrzeby świąteczny, z pewnością wystarczy nam zaledwie parę słoiczków. Większe ilości przygotowujemy tylko wtedy, jeśli nasze zapotrzebowanie na ten produkt w trakcie roku nie słabnie. Pamiętajmy też, że grzyby nie powinny być spożywane przez najmłodszych, a jeśli już, to w ograniczonej ilości-parę grzybów w uszkach i kapuście, na pewno im nie zaszkodzi, a już zwłaszcza podczas wieczerzy wigilijnej.